Pàgines

5/1/12

Sobre els preus del transport públic


Article publicat a la secció "A corre-cuita" d'EL 9 NOU del 5 de gener de 2012:

"Dilluns, 2. M’arriba la comparativa de preus als serveis de Rodalies de diferents parts de l’Estat que ha fet Oriol Munuera. El preu d’una zona, que des de diumenge a Catalunya val 2 euros, oscil·la entre els 1,35 euros de Madrid, Sant Sebastià i Saragossa, i els 1,45 de Cadis, Bilbao i València. A les sis zones, que són les que hi ha entre Vic i Barcelona, i que des de l’1 de gener val 5,4 euros, es va, en els casos que s’arriba a aquest nombre de zones, dels 3,35 de Madrid als 5,05 de Múrcia. La mitjana de desviació de preus en una zona de Barcelona respecte a la resta és del 27,5%, i en les sis zones, del 17,86%. Apujant el preu de Rodalies, els ingressos segurament augmentaran, però temo que acabin fent un efecte encara més dissuasiu sobre l’ús del transport públic per moure’ns per Catalunya que no pas el que ja de per si fan a la línia 3 de Rodalies els efectes de la via única, com poden ser els retards o la falta de freqüències. Reclamar un tren millor està bé i s’ha de fer, però també més barat. Trobo contradictori posar el crit al cel per l’euro del tiquet moderador farmacèutic i després mirar-se tan tranquil·lament que et cobrin 2,95 euros per anar fins a Vic des de Sant Quirze o Sant Martí de Centelles.

Dimecres, 4. M’arriba l’ordre del dia del ple de Calldetenes. Hi ha la fixació d’una taxa pel 50% de l’abonament de l’autobús per anar a Vic per als més grans de 70 anys. Fins ara, era gratuït. Doncs això ho veig bé. La gratuïtat dels serveis s’ha de mantenir si l’administració no ha de fer un gran sacrifici per costejar-la, com devia ser el cas de Calldetenes, que em diuen que deu tres anualitats a l’Ajuntament de Vic. Una subvenció del 50%, penso, és més que suficient per incentivar l’ús del transport públic; si cal, amb una exempció del 100% per qui no s’ho pugui pagar."

La imatge que il·lustra el post l'he capturada d'aquí.