Pàgines

31/12/12

#nopaguem

Article publicat a la secció "A corre-cuita" d'EL 9 NOU del 28-12-2012:

"El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar el 20 de desembre les tarifes del transport públic a partir de l’1 de gener. Preus de metro i bus metropolità, però també del servei de Rodalies de Renfe. El mateix dia, vist l’increment de preus, s’impulsava des d’internet la campanya #nopaguem. No per fer un #novullpagar, com el del peatge de l’autopista, sinó per per rebel·lar-se contra el fet que es continuï repercutint en les classes populars l’encariment injustificat del transport públic, cada vegada més en mans de gestors privats. Tot plegat, afegit a una falta de pressió fiscal sobre el vehicle privat.

Tot això amb un increment de les tarifes a l’àrea de Barcelona que, tal com es cuidava de destacar l’ATM supera en pocs casos l’IPC. Però, i Rodalies de Renfe que, repeteixo, les tarifes ara les decideix l’ATM i no pas Madrid? Doncs l’increment del bitllet senzill per a una zona, la que cobreix Barcelona i el seu entorn més immediat, és del 0% –zero per cent!–, mentre que la de les sis zones, la que afecta a Osona, és del 5,56%. L’abonament mensual puja un 3,66%. Anar i tornar en un dia de Vic a Barcelona en tren valdrà 12,40 euros. En bus, el preu encara és més car. Desconec els preus de 2013, però el de 2012 és de 13,70 euros per anar i tornar en un dia. És lògic que, per poc que vagin més de dues persones per viatge, sigui més barat anar a Barcelona en cotxe que en transport públic?

El 1951, en ple franquisme, es va aconseguir anul·lar l’increment de tarifes del tramvia de Barcelona després de dues setmanes de boicot al servei. Els historiadors expliquen que a la indignació per les tarifes s’hi va afegir el profund malestar per les condicions de vida cada cop més precàries. Alguns pensaran que ha plogut molt des d’aleshores. Però vès que no retrocedim en el temps i faci falta un altre pols seriós, com el 1951. Seríem capaços? O els nourics no ho fem això?".

Sobre el mateix tema fa temps que hi ha obert un compte de Twitter d'una campanya que proposa repetir la vaga de tramvies de 1951. Es pot consultar en aquest enllaç.

La preciosa imatge que il·lustra el post l'he capturat d'aquest que va escriure la Núria Aupí al seu bloc sobre la vaga de tramvies de 1951.